איפכא*
איפכא הוקם במטרה לחשוב מחדש על הפעולה החינוכית – לאתגר ולהגמיש אותה, ולבחון ללא הרף דרכי לימוד חלופיות המשלבות פדגוגיה רלוונטית ומתחדשת, ערכים, מחשבה, ביטוי ויצירה מקורית.
עיצומה של מהפכה העולם נמצא בתנועה מתמדת והמציאות שהכרנו משתנה במהירות עצומה. אנו חיים ופועלים בתנאי אי-ודאות, ועלינו האחריות להכין את ילדינו לקראת עתיד לא מוכר.
צוותי החינוך הם מובילי המהפכה המנהלים והמורים הם הכוח המניע שמסוגל לסלול את הדרך החדשה ולחולל את השינוי. איפכא אינו רק מקום לתלמידים אלא גם, ובעיקר, מרחב התנסות למורים.
המעשה החינוכי – פירוק והרכבה מערכת החינוך דינמית וחפצת חיים. הגיעה העת לאתגר את המבנים הקיימים ולהציע אחרים: באיפכא נסיר את המחיצות שבין תחומי דעת, קבוצות גיל והרכבי כיתות, ונייצר חיבורים ניסיוניים חוצי תחומים, מרובי מיומנויות וכלים.
*אִיפְּכָא: קיצור של אִיפְּכָא מִסְתַּבְּרָא
1. ביטוי בארמית שפירושו "ההפך מהמקובל הוא הנכון".
2. שם שניתן לצוות מיוחד באגף המודיעין בצה"ל שהוקם לאחר מלחמת יום הכיפורים. תפקידו לבקר את הערכות המודיעין ולבדוק דווקא את האפשרויות הנראות בלתי סבירות באותה עת ולהציע הערכות מנוגדות.