ממציאים את בית הספר בענן
המדריך לבתי-הספר החדשים בעידן קורונה
כפי הנראה נאלץ להמשיך את שגרת הלמידה מהבית גם לאחר פסח ולתקופה לא ידועה וארוכה, הרי שצריך לחשוב על האופן בו בית ספר פועל בתנאים אלו בצורה יותר שלמה ומאורגנת.
שלושת השבועות שלפני פסח התאפיינו בהרבה יוזמות, למידה, עשייה, יצירתיות וקושי. בלי שהרגשנו כבר נוצרו כל מיני "סדירויות" חדשות: שיחת הזום הכיתתית השבועית, תרגילי החשבון שנשלחים בבוקר, סקרי הסמיילי… כל אלו יוזמות ואילתורים יפים ומרגשים, אך אם אנחנו בעניין הזה לטווח ארוך כדאי לעשות קצת סדר ולעצב את המציאות החינוכית הטובה ביותר האפשרית לתלמידים ולנו.
כל זה לא אומר שחסל סדר היצירתיות והיוזמות, שנגמרה האוטונומיה. להיפך: זה אומר שאפשר וכדאי להתחיל לקחת אותם לרמה הבאה! לצד הקשיים והאילוצים שבמצב הנוכחי, יש המון גמישות ועצמאות והזדמנות לעשות דברים מרתקים וחדשים. אפשר למנף את התנאים כדי לטפח למידה עצמאית, לנצל את משאבי בית הספר כדי לממש חינוך פרסונלי ועוד ועוד!
לצורך כך הכנו באיפכא את המסמך הזה שנועד לעזור למנהלים ומורים לתכנן את בית הספר שלהם מחדש, במצב החדש, לשאוף ולהציב מטרות חינוכיות, אפילו לשבור מסגרות והנחות, ולעשות את כל זה עם הגיון.
השלבים לעיצוב בית-הספר בענן
מערכת השיקולים לתכנון הבית ספרי בלמידה מהבית: לאחר שבחרנו את המטרות המרכזיות נמפה את הממדים המרכזיים שכדאי לחשוב עליהם ולקבל לגביהם החלטות שיכוונו את האופן בו בית הספר יפעל.
קטלוג "לבני פעולה" ללמידה מרחוק: ליקוט של פרקטיקות וסוגי פעילויות שונים הניתנים לביצוע בתקופה זו.
מודלים בית ספריים לדוגמה: מספר מודלים מכוונים שניתן לאמץ ומתארים איך בית הספר יכול להתנהל בכל הממדים. כל מודל נבנה על בסיס שתיים מהמטרות.
כלי עזר – שאלון למורים: טיוטת שאלון קצר שניתן להשתמש בו ככלי לקבלת עמדות המורים לקראת גיבוש הכיוון הבית ספרי.
פה ניתן לקבל קישור לשאלון להעתקה שתוכלו לעשות בו שימוש, נשמח שתשתפו אותנו ותשלחו אלינו את ממצאי השאלון שקיבלתם למייל : [email protected]
סדנה בהאזנה: בפודקאסט הבא, של פרסונה, תוכלו לחוות בדרך פעילה סדנה המבוססת על המדריך.
אתם מוזמנים לדף הפייסבוק של איפכא שם תוכלו לשאול שאלות, ולשתף במודלים שבניתם.
פותח ע"י: אייל אנקרי, ד"ר ערן ברק-מדינה, אפרת גולדברג, חן חקלאי, יעל גביש, ניב מורגנשטרן, רבקה גרינפלד, צביה ליבשבסקי.