ממציאים את בית הספר בענן

המדריך לבתי-הספר החדשים בעידן קורונה

כפי הנראה נאלץ להמשיך את שגרת הלמידה מהבית גם לאחר פסח ולתקופה לא ידועה וארוכה, הרי שצריך לחשוב על האופן בו בית ספר פועל בתנאים אלו בצורה יותר שלמה ומאורגנת.

שלושת השבועות שלפני פסח התאפיינו בהרבה יוזמות, למידה, עשייה, יצירתיות וקושי. בלי שהרגשנו כבר נוצרו כל מיני "סדירויות" חדשות: שיחת הזום הכיתתית השבועית, תרגילי החשבון שנשלחים בבוקר, סקרי הסמיילי… כל אלו יוזמות ואילתורים יפים ומרגשים, אך אם אנחנו בעניין הזה לטווח ארוך כדאי לעשות קצת סדר ולעצב את המציאות החינוכית הטובה ביותר האפשרית לתלמידים ולנו.

כל זה לא אומר שחסל סדר היצירתיות והיוזמות, שנגמרה האוטונומיה. להיפך: זה אומר שאפשר וכדאי להתחיל לקחת אותם לרמה הבאה! לצד הקשיים והאילוצים שבמצב הנוכחי, יש המון גמישות ועצמאות והזדמנות לעשות דברים מרתקים וחדשים. אפשר למנף את התנאים כדי לטפח למידה עצמאית, לנצל את משאבי בית הספר כדי לממש חינוך פרסונלי ועוד ועוד!

לצורך כך הכנו באיפכא את המסמך הזה שנועד לעזור למנהלים ומורים לתכנן את בית הספר שלהם מחדש, במצב החדש, לשאוף ולהציב מטרות חינוכיות, אפילו לשבור מסגרות והנחות, ולעשות את כל זה עם הגיון.

השלבים לעיצוב בית-הספר בענן

מערכת השיקולים לתכנון הבית ספרי בלמידה מהבית: לאחר שבחרנו את המטרות המרכזיות נמפה את הממדים המרכזיים שכדאי לחשוב עליהם ולקבל לגביהם החלטות שיכוונו את האופן בו בית הספר יפעל.

קטלוג "לבני פעולה" ללמידה מרחוק: ליקוט של פרקטיקות וסוגי פעילויות שונים הניתנים לביצוע בתקופה זו.

מודלים בית ספריים לדוגמה: מספר מודלים מכוונים שניתן לאמץ ומתארים איך בית הספר יכול להתנהל בכל הממדים. כל מודל נבנה על בסיס שתיים מהמטרות.

כלי עזר – שאלון למורים: טיוטת שאלון קצר שניתן להשתמש בו ככלי לקבלת עמדות המורים לקראת גיבוש הכיוון הבית ספרי.

פה ניתן לקבל קישור לשאלון להעתקה שתוכלו לעשות בו שימוש, נשמח שתשתפו אותנו ותשלחו אלינו את ממצאי השאלון שקיבלתם למייל : [email protected]

סדנה בהאזנה: בפודקאסט הבא, של פרסונה, תוכלו לחוות בדרך פעילה סדנה המבוססת על המדריך.
אתם מוזמנים לדף הפייסבוק של איפכא שם תוכלו לשאול שאלות, ולשתף במודלים שבניתם.


פותח ע"י: אייל אנקרי, ד"ר ערן ברק-מדינה, אפרת גולדברג, חן חקלאי, יעל גביש, ניב מורגנשטרן, רבקה גרינפלד, צביה ליבשבסקי.

הצהרת נגישות

הצהרת נגישות

אנו באיפכא מחוייבים להנגשת האתר לבעלי מוגבלויות שונות בהתאם לחוק ובאופן הטוב ביותר. פעלנו על מנת להפוך אתר זה לנגיש בהתאם לתקן ישראלי 5568.

מהו אתר נגיש?

אתר נגיש הנו אתר המאפשר לבעלי מוגבלויות שונות לגלוש בו, להבין את התוכן, להתמצא ולנווט בו בקלות ולבצע את הפעולות המתאפשרות באתר בקלות, זאת בהתאם לעקרונות וקווים מנחים שהוגדרו בסטנדרטים בינלאומיים ועוגנו לאחרונה בחקיקה.

כיצד להשתמש באתר

האתר הנוכחי תואם להצגה בדפדפנים מודרניים שונים ומותאם לצפייה בסוגי מסכים שונים לרבות מסכי סמרטפון וטאבלט. נעשה מאמץ לבנות את התוכן באתר באופן ברור וקריא תוך שימוש בשפה ברורה, כותרות וכותרות משנה ופסקאות. בקרוב יתמוך האתר בשימוש בתוכנת קורא מסך ובכך תושלם הנגישות לרמה AA. טפסי האתר כוללים עזרים למניעת טעויות בקלט ומאפשרים מעבר בין שדות באמצעות מקלדת. באתר אין שימוש באנימציה מהבהבת בכדי למנוע סכנת התקפים לחולי אפליפסיה. בצד ימין תמצאו את אייקון הנגישות - לחיצה עליו תפתח אפשרויות סיוע שונות המקלות על הניווט, ההתמצאות באתר והצפייה בתוכן. להלן עיקרי האפשרויות: ניווט באמצעות מקלדת האתר בהרצה ובשלבים מתקדמים של הנגשה מלאה. עזרו לנו להשתפר - נשמח לקבל משוב בטופס יצירת הקשר אודות מצב ההנגשה והמלצות. בברכה, צוות איפכא  
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות

  • ניווט באמצעות מקלדת
  • גוונים וניגודיות רגיל אפור שחור
  • גודל מסך וגופנים
  • הצג טקסט חלופי של תמונות
  • הדגשת סמן עכבר
  • כיבוי הנגשה