אני מאמין לחברות התעופה. בהוראות בטיחות הטיסה אומרים לנו לשים את מסכת החמצן קודם על הפה שלנו ולאחר מכן על הפה של ילדים, כי אם לנו לא יהיה חמצן אז לא נוכל לעזור להם.
במציאות החדשה אנחנו צריכים להמשיך לשמור על רגישות כלפי הרווחה האישית של הצוות החינוכי בבית-הספר. בנוסף לאתגרים הרגילים של עומס, שחיקה ולחץ ישנם דגשים ייחודיים שאנחנו צריכים להיות ערים להם.
אנחנו אמנם בתחילת הדרך אבל משיח עם אנשי חינוך שנמצאים כבר מספר שבועות בתוך המצב החדש כדאי ללמוד ולאמץ שגרות חדשות שישרתו אותנו קדימה, בנוסף לדגשים שאנחנו ממליצים לשים לב ברמת הפרט.
אחד הדברים שעולים חזק מאד מהשטח הוא הצורך בתקשורת אישית. הדבר נכון לגבי הצורך בליווי תלמידים, צוותי חינוך, אנשי מקצוע וכו.
מיפוי
את המיפוי מומלץ לבצע על כל הצוות החינוכי בעבודה משותפת עם יועצת בית-הספר ובמידת הצורך עם מי פסיכולוגית בית-הספר. נקודות מרכזיות למיקוד:
- האם המורה בקבוצת סיכון בריאותית?
- האם יש מישהו חולה או בבידוד בבית?
- האם מטפלים בהורה קשיש? כלומר, מחוייבי מגע עם מישהו בקבוצת סיכון גבוהה?
- האם בן הזוג עדיין עובד?
- כמה ילדים נמצאים בבית, באילו גילאים ואיך הם מתכוננים לעבוד איתם?
- הערות ודברים נוספים
בסוף הסיכום של הנקודות נבנה תכנית התייחסות למורים במקומות הנדרשים.
שגרות של רווחה אישית
בתי-ספר רבים נכנסים לקדחתנות של עבודה, שליחת משימות לתלמידים, שיעורים סינכרוניים וא-סינכרוניים ושמירת קשר עם התלמידים, ממציאים את סדר היום תוך כדי תנועה ושוכחים להכניס שגרות של רווחה אישית לצוות. המלצות מהארץ והעולם:
- קביעת זמן בסדר יום להפסקות מנוחה והפסקות אוכל ועמידה בהם! נשמע מוזר אבל אם לא נכניס ליומן את זמן ארוחת הצהריים, זה לא יקרה.
- הפסקות מסך – מומלץ כל 20 ד' עבודה רצופה מול מחשב לבצע עצירה ותרגול של דקה של עבודה על ראש, צוואר, פלג גוף עליון, כתפיים, זרועות וכף יד, רגליים ובהונות. להמלצות נוספות להפוגות בזמן עבודה עם מחשב לחצו כאן.
- בחירת מקום עבודה קבוע בבית – מקום נוח שמאפשר ישיבה ארגונומית נכונה, אנחנו נוטים לפעמים לעבוד ממקומות זמניים או מהספה, וזו לרוב דרך עבודה פחות בריאה.
- לשקול יום נטול מסכים בשבוע – גם לצוות חינוכי וגם לתלמידים, מיועד לרווחה אישית ומנוחה.
- עידוד לבצע פעילויות גופניות כמו יוגה, מדיטציה, תרגילי תנועה ועוד.
- ניתן לחשוב על שגרות נוספות.
מעקב
לא חוכמה לעשות מיפוי ושגרות בלי לוודא שזה קורה
- שיחה אחת לכמה ימים, של המנהל/ת עם כל איש צוות שכל מטרתה היא רק לרווחה אישית, בלי שיחות עבודה כלל. לבתי-ספר גדולים כמובן שנדרש לחלק את השיחות עם הסגנים, יועצים וכו'. בשיח מומלץ להתייחס לנקודות שעלו במיפוי – כדאי לשאול שאלות ספציפיות לגבי התקדמות ואתגרים שצפים על מנת להבין איזו תמיכה יצטרכו בהמשך.
- בשיח השוטף בצוות לוודא שבאמת פועלים לפי השגרות, נותנים מענה לפערים שקיימים, המלצה לשגרות חדשות, יחד עם זאת כדאי להנכיח בשיחה שכולנו נמצאים בתקופה של למידה תוך כדי תנועה.
- עדכון שגרות ומתן מענה לצרכים שעולים בשוטף- לדייק עד כמה שניתן את הצורך הספציפי ולעבוד בצורה דיפרנציאלית.
- תובנות: חשוב לשמוע מהמורים תובנות שיש להם והצעות לקראת השבוע הבא.
- יצירת תרבות של סולידריות, אמפתיה ותמיכה בצוות – מקום לאנשי הצוות לשתף בקושי ולקבל תמיכה, אמפתיה וסיוע ממוקד בכל צורך שעולה.